HUBUNGAN PENGETAHUAN DAN TINDAKAN IBU DENGAN PERKEMBANGAN MOTORIK HALUS ANAK USIA 4-6 TAHUN DI PAUD TIBAN INDAH IV, KELURAHAN TIBAN INDAH, KECAMATAN SEKUPANG
DOI:
https://doi.org/10.37776/zked.v7i3.2Abstract
The fine motor nerves development of the children is a characteristic related to the ability of children to perform movements which involves specific body parts with the motion of muscles and at the same time require rapid coordination to the brain. It is tremendously crucial matter for the mothers to be able to recognize the growth of their infants’ motor system. In this study, the researchers aim to examine the correlation of the 4 to 6 years old children mothers’ knowledge levels and their attitude in relation to the development of their children motor system particularly in Tiban Indah IV Pre-school of Sekupang in 2017. This study applied a descriptive analytic method of cross-sectional approach design. As the data instrument, the researchers spread the questionnaires which were completed by 40 respondents through total sampling technique. This study took a place as one month observation which was dated on June 2017. The result of the study reveals that 55% of mothers have good knowledge level on the development of their children motor system, conversely, 60% of mother’s have good attitude toward the development of their children motor system. This findings are strengthen by the result of the Chi-Square statistical test that indicates a significant correlation of the mother knowledge levels shown by (p = 0.001) as well as mother’s attitude noted by (p = 0.001).To conclude, there is a significant correlation between knowledge levels of 4 to 6 years old children mother’s and their attitude toward the development of the children motor systemin Tiban Indah IV Pre-school, Sekupang in 2017. Finally, it is expected that the mothers are able to improve their knowledge and awareness on the growth of their children, specifically on the development of their motoric system to perform movements of their body.References
Adityo, 2013. Hubungan Antara Kualitas Hidup Ibu dan Perkembangan Bahasa Balita 12-59 bulan di Posyandu Desa Bekonang Mojolaban Sukoharjo. Akses darihttp://eprints.ums.ac.id/22563/9/naskah_publikasi_ilmiah.pdf. Pada tanggal 31 Juli 2015
Arikunto, Suharsimi, 2001. Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Bumi Aksara. Jakarta
Antara News.2013.16 % Anak Balita Alami Gangguan Saraf. Akses dari http://www.antaranews.com/print/28103 . Pada tanggal 1 Oktober 2013
Antara News.2014. Kesalahan yang Kerap Ganggu Tumbuh Kembang Anak. Akses dari antara news.com. Pada tanggal 16 Oktober 2014
Budirahardjo, 2011. Pertumbuhan dan perkembangan Balita. Akses dari http://www.bookpedia.com/pertumbuhandanperkembanganbalita. Pada tanggal 3 Juni 2015
Eko Santoso, Budi, 2016. Konsep Dasar PAUD. Akses dari www.academia.edu. 2016
Jurnal Penelitian Kesehatan Suara Forikes.2010. Perbedaan Perkembangan Anak usia 4-5 Tahun antara anak yang Ikut PAUD dan Tidak Ikut PAUD di Desa Tepas, kec. Gerung, Kab Ngawi. Vol 1 No 4, Oktober 2010
Kemenkes RI.2011.Panduan Stimulasi Deteksi Intervensi Dini Tumbuh Kembang. Depkes RI. Jakarta
Marlina, 2010. Hubungan Pengetahuan, Sikap dan Prilaku tentang Stimulasi Dini Dengan Perkembangan Motorik Halus Anak Usia 1-3 Tahun di Desa Gempolan, kecamatan Gurah, Kabupaten Kediri. Akses dari eprints.ums.ac.id/09/naskahpublikasi. Universitas Sebelas Maret.
Nur Chamidah, Atien, 2012. Deteksi Dini Gangguan dan Perkembangan Anak. Diakses dari http://www.persosped.com/pkb/deteksi_dini_gangguan_tumbuh_kembang. eprints.uny.ac.id
Israwati, 2010. Pengetahuan Keluarga dalam Pengasuhan dan Tumbuh Kembang Anak. Akses dari ejournal.persagi.org Vol 1, No 33 2010
Meilidayeni, Lusi, 2014. Hubungan Prilaku Ibu dengan perkembangan Motorik Halus Anak usia 4-6 Tahun di PAUD Sayang Bundo, Jorong Petok, Kecamatan Panti, Kabupaten Pasaman.
Notoatmodjo, S.2010. Metodologi Penelitian Kesehatan. Rineka Cipta. Jakarta
______________2010.Ilmu Perilaku Kesehatan. Rineka Cipta. Jakarta
Oktavia Sari, Reni. 2015. Hubungan Pola Asuh Orangtua dengan Perkembangan Motorik Halus Anak Usia 4-6 Tahun di TK Dharma Wanita Suruhan Lor, Kecamatan Bandung, Kabupaten Tulungagung. Akses dari J. Ilmu Keperawatan dan Kebidanan (JIKK) Vol II, No 3, Desember 2015
Setia Ningsih, Andri. 2015. Identifikasi Perkembangan Keterampilan Motorik Halus Anak dalam Berbagai Kegiatan Main di Kelompok B TK Se-Gugus Parkit Banyuurip Purworejo. Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Yogyakarta
Suryanto, 2014. Dukungan Keluarga dan Sosial dalam Pertumbuhan dan Perkembangan Personal Sosial, Bahasa dan Motorik Pada Balita di Kabupaten Banyumas. Akses dari http://journal.unnes.ac.id KEMAS 10 (1) (2014) 103-109
Permono,H.2013.Peran Orangtua dalam Optimalisasi Tumbuh Kembang Anak untuk Membangun Karakter Anak Usia Dini. Prosiding Seminar Nasional Parenting: 34-47.Jakarta: YAI
Wawan, Dewi, 2010. Teori & Pengukuran Pengetahuan, Sikap dan Prilaku Manusia. Nuha Medika. Yogyakarta
Widjana, Widarmi, D, 2014. Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Akses dari repository.ut.ac.id
Downloads
Published
Issue
Section
License