HUBUNGAN DUKUNGAN SOSIAL (KELUARGA) DENGAN PRESTASI BELAJAR MAHASISWA ANGKATAN 2016 FAKULTAS KEDOKTERAN UNIVERSITAS BATAM

Authors

  • Eva Yunita Singkalong Department of Medical Education, Faculty of Medicines Universitas Batam, Batam, Indonesia
  • Yuli Mariany Department of Medical Education, Faculty of Medicines Universitas Batam, Batam, Indonesia
  • Gita Sradha Department of Medical Education, Faculty of Medicines Universitas Batam, Batam, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.37776/zk.v8i3.132

Abstract

The development of a nation is closely related to the world of education, therefore the education of a nation must be prioritized in order to create the quality of human resources needed in education. Family support is a preventive intervention strategy that is best at helping family members access social support that has not been explored for an assistance strategy that aims to increase adequate family support. Knowing the relationship between family social support and student learning achievement. The type of research used is Analytical Survey with the Cross-Sectional approach, which is conducted at Batam University in 2017. The student population is class of 2014. Random sampling technique is taken, the number of samples is 123 students of class 2014. Univariate results, social support of 2 families (1.6%) and enough 38 people (30.9%), while the good 83 people (67.5%). The results of the bivariate test, Square-Test obtained p-value = 0.007 <0.05. There is a significant relationship between family social support and student achievement.

Author Biographies

Eva Yunita Singkalong, Department of Medical Education, Faculty of Medicines Universitas Batam, Batam, Indonesia

Department of Medical Education, Faculty of Medicines

Yuli Mariany, Department of Medical Education, Faculty of Medicines Universitas Batam, Batam, Indonesia

Department of Medical Education, Faculty of Medicines

Gita Sradha, Department of Medical Education, Faculty of Medicines Universitas Batam, Batam, Indonesia

Department of Medical Education, Faculty of Medicines

References

DepKes RI, (2001). Profil Kesehatan Indonesia 2000. Jakarta

Bahri Djamarah, Syaiful. (2006). Guru dan Anak Didik dalam Interaksi Edukatif. Jakarta: Rineka Cipt.

Faradilla S ( 2013) . Pengaruh Motivasi Dan Dukungan Keluarga Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa Tingkat II Prodi D-III Kebidaan Stikes U’budiyah Banda Aceh. Diakses 10 Juli 2017.

Fauzi, (2014). Hubungan Antara Persepsi Terhadap Lingkungan Kerja Dan Dukungan Sosial Dengan Kinerja Karyawan Diakses 7 Maret 2017

Friedman, Marilyn M. (2010). Buku ajar keperawatan keluarga : Riset, Teori dan Praktek. Jakarta : EGC

Ida, (2014). Bank Dunia dan Pendidikan di Indonesia.

Irma, (2012). Konsep Teori Keluarga. Kemenkes RI , (2009). Sistem Kesehatan Nasional. Jakarta

Khoirulanis, (2016). Konsep Dukungan Sosial. Diakses 9 Maret 2017.

Moh Surya. (1999). Dalam Proses Belajar Mengajar, Bandung: PT Remaja Rosda Karya.

Muhibbin Syah. (2008). Psikologi Belajar. Bandung : PT. Remaja Rosdakarya

Nik Utari 2015. Pengaruh Antara Dukungan Sosial Orang Tua Dan Motivasi Berprestasi Terhadap Prestasi Siswa Kelas X Dan Kelas XI Di SMA Negeri 1 Kademangan . diakses 13 Juli 2017.

Nurkholis , A. (2006) .Faktor – factor yang Mempengaruhi Prestasi Belajar Dikutip dari : Diakses 20 juli 2017

Potter, P.A, Perry, A.G. (2005). Buku Ajar Fundamental Keperawatan : Konsep, Proses, dan Praktik. Edisi 4.Volume 2. Alih Bahasa: Renata Komalasari, dkk. Jakarta: EGC

P3T Uniba, (2017). Indikator Penilaian IPK Mahasiswa Kedoketeran Universitas Batam.

Rumengan J, (2010). Metodologi Penelitian Kesehatan Penuntun Praktis Bagi Pemula. Jogyakarta: Mitra Cendikia Press

Rustanto, (2014). Teori Dukungan Sosial Keluarga. Diakses 4 Maret 2017

Sarafino, E.P. 2006. Health Psychology :Biopsychososial Interaction Third Edition. New York: John Wiley & Sons Inc.

Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta : PT. Rineka Cipta.

Sudiharto (2007). Asuhan Keperawatan keluarga dengan pendekatan keperawatan transkultural; editor, Esty Whayuningsih. Jakarta : EGC

Suparyanto (2011). Konsep Dukungan Keluarga. Diakses tanggal 7 Maret 2017

Suraji, I. A. (2006). Hubungan antara kepercayaan diri dengan Dukungan keluarga terhadap Interaksi Sosial Pada Remaja Tuna Rungu. Skripsi (tidak diterbitkan). Surakarta : Fakultas Psikologi UMS

Suryabrata. (2006). Psikologi Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada

Sunarto. (2012). Pengertian prestasi belajar. Fasilitator idola [online]. Tersedia:. Diakses pada tanggal (4 Maret 2017)

Suprajitno, (2004). Asuhan Keperawatan Keluarga : Aplikasi dalam praktik. Jakarta : EGC

Sumedi, Janti. (2009). Pengaruh Pola Asuh Anak Terhadap Prestasi Anak. Diakses: tanggal 7 Maret 2017

Thoriq, I, (2013). Hubungan Dukungan Sosial keluarga dengan Prestasi Belajar Siswa SMA Jendraal Sudirman Kalipare Malang. Diakses 7 Maret 2017

Downloads

Published

2018-06-20

Issue

Section

Articles