HUBUNGAN PEMANFAATAN PERPUSTAKAAN DENGAN HASIL BELAJAR MAHASISWA DIII KEBIDANAN TINGKAT I SEMESTER I DI UNIVERSITAS BATAM TAHUN 2017
DOI:
https://doi.org/10.37776/zkeb.v8i1.29Abstract
The library functions as the facility to support students in learning process by advancing all of the facilities provided, for instance books, journals, e-book, e-journals, and other information sources, for the students learning importance. The purpose of this study is to examine the correlation of library support and the learning outcomes of first-degree midwifery students at the Batam University. This research is an analytic survey research with cross sectional approach which investigates the correlation between risk factors and its effects through an approach, observation, or data collection at one time. This study was conducted from May to July 2017 by distributing the questionnaires to 24 respondents. The data collected from the questionnaires then was analyzed by Chi Square statistical test. Further, the Chi Square statistical test obtains score of p=0.011 (<0.05). Therefore, it is verified that there is a significant correlation of the library support and the first-year students learning outcomes of Diploma III Midwifery study program in Batam University.ÂReferences
Atiqoh, Fifin. (2015). Pemanfaatan Perpustakaan Sebagai Sumber Belajar Di MAN Purwokerto Tahun Ajaran 2015/2016
Ayunigtyas. 2011. Hubungan Minat Belajar Mahasiswa Dengan Prestasi Mahasiswa Semester III Dalam Mata Kuliah Asuhan Kebidanan II STIKes Hangtuah Pekanbaru
Bafadal, Ibrahim. (2009:191). Pengolahan Perpustakaan Sekolah. Jakarta: BumiAksara.
Comerford, K. C. 2012. Buku Saku Maternal Neonatal. Jakarta: EGC.
Fatunisa, Ani Hani. (2012). Pemanfaatan Perpustakaan Digital di SMA Negeri 1 Yogyakarta. Skripsi. Jurusan Administrasi Pendidikan, Fakultas IlmuPendidikan, Universitas Negeri Yogyakarta
Hamalik, Oemar. 2009. Proses Belajar Mengajar. Jakarta : PT.Bumi Askara
Helmi, Ira Handayanina. (2011). Hubungan Minat Belajar Mahasiswa Dengan Hasil Belajar Mahasiswa Semester III Dalam Mata Kuliah Asuhan Kebidanan Persalinan Universitas Batam Tahun 2011.
Jessika. 2012. Tingkat Pengetahuan Ibu Hamil Terhadap Persiapan Proses Persalinan di RSUP Arifin Ahmad Kota Pekanbaru.
Majid, Abdul. 2012. Perencanaan Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offset.
Masturi, M. Habib. (2011). Pengaruh Pemanfaatan Perpustakaan Sekolah Terhadap Prestasi Belajar Siswa (studi kasus di SMP Negeri 9 Kota Tangerang Selatan. Skripsi. Jakarta: FITK UIN Syarif Hidayatullah.
Murdawandari, Khoirul Immamah. (2015). Pemanfaatan Perpustakaan Dalam Pembelajaran DI Sekolah Pendidikan Luar Biasa (SLB) Negeri Bantul Yogyakarta.
Noerhayati S. (2010). Pengelolaan Perpustakaan. Bandung: PT Alumni
Notoatmodjo, S. 2010. Metodologi Penelitian Kesehatan. Jakarta : Rineka Cipta.
_________. 2012. Promosi kesehatan dan Perilaku Kesehatan. Jakarta :Rineka cipta
Nugroho, T. 2012. Obsgyn: Obstetri dan Ginekologi. Yogyakarta: NuhaMedika.
Oxorn, H. 2010. Ilmu Kebidanan Patologi Dan Fisiologi Persalinan. Yogyakarta :
Yayasan Essentia Medica
Rohani. 2011. Asuhan Kebidanan Pada Masa Persalinan. Jakarta : Salemba Medika.
Saondi dan Aris Suherman. 2010. Etika Profesi Guru. Bandung: PT Refika Aditama.
Sitepu. (2014: 18). Pengembangan Sumber Belajar. Jakarta: Rajawali Press
Surachman (2009:12). Surachman, Arif. (2009). Perpustakaan Sekolah: Sebuah Elemen Penting dalam Keberhasilan Pendidikan dan Pembelajaran di Sekolah. Diaksesmelalui:http://www.academia.edu/467906/PERPUSTAKAANSEKOLAH, diunduhtanggal 10 April 2014 jam 19.15 WIB.
Syah, Muhibbin. 2010. Psikologi Belajar. Jakarta: Rajawali Pers
Prawirohardjo, S. 2012. Ilmu Kebidanan. Jakarta: EGC
Wahdah,Siti. (2011 : 23). Pengaruh Pemanfaatan Perpustakaan Terhadap PrestasiBelajar Siswa SDN Tegalrejo 1 Yogyakarta. Skripsi Program Studi Ilmu Perpustakaan, Fakultas Adab dan Ilmu Budaya UIN.