HUBUNGAN GAYA KEPEMIMPINAN INSTRUKTUR KLINIK TERHADAP EFEKTIFITAS PEMBELAJARAN PRAKTIK KLINIK KEBIDANAN BERDASARKAN PERSEPSI MAHASISWA D-III KEBIDANAN UNIVERSITAS BATAM TAHUN 2017

Authors

  • Rumondang Mutiara Sani Program Studi Kebidanan Fakultas Kedokteran Universitas Batam
  • Susanti Susanti Program Studi Kebidanan Fakultas Kedokteran Universitas Batam

DOI:

https://doi.org/10.37776/zkeb.v8i1.31

Abstract

According to the Decree of National Education Minister No. 232/U/2000 in Terms of Reference and Guidelines of Curriculum Compilation on Higher Education and Academic Scoring System, it reveals that the residency requirement to qualify for a diploma is 40% of theory classes and 60%. This research aims to investigate the correlation of a clinic instructor leadership and the effectiveness of the midwifery clinic practice course  according to the perception of the D III Midwifery students of the Batam University in 2017. The research method employs observational study with cross-sectional design. The research was conducted in June – July 2017 by involving 38 respondents as the total sample population. The primary data collecting technique employs questionnaire. The data analyzing technique employs the frequency distribution tables. The research result demonstrates that according to the student perception, the democratic-styled leadership that runs effectively is admitted by 29 respondents (76.3%);the authoritarian-styled leadership that runs effectively is admitted by 5 respondents (13.2%), and the other more flexible-styled leadership that runs effectively is admitted by 4 respondents (10.5%). the chi-square test reveals p value = 0.000 (<0.05). In conclusion, there is significant correlation between a clinic instructor leadership and the effectiveness of the midwifery clinic practice course according to the perception of the D III Midwifery students of the Batam University in 2017. 

Author Biographies

Rumondang Mutiara Sani, Program Studi Kebidanan Fakultas Kedokteran Universitas Batam

Program Studi Kebidanan 

Susanti Susanti, Program Studi Kebidanan Fakultas Kedokteran Universitas Batam

Program Studi Kebidanan 

References

Agus Srihartati. (2013). Hubungan Antara Motivasi Mahasiswa Dan Peran Pembimbing Klinik Dengan Prestasi Praktik Klinik Keperawatan Mahasiswa D-III Keperawatan di RSUD : Batang.

Arifin Syamsul (2012). Ilmu dan Seni Kepemimpinan. Jakarta : Mitra Wacana Media.

Arikuto. (2011). Panduan Penelitian Kebidanan dengan SPSS.Jogjakarta :Pustaka Baru

Darwin. (2008). Kepemimpinan dan Seni Pendidikan.Universitas Riau :Riau.

Edy Sutrisno. (2011).Faktor-faktor yang mempengaruhi Gaya Kepemimpinan Instruktur Klinik : Jakarta.

Hanidah Riffa. (2010). Kompetensi dan Peran Instruktur Klinis dengan Keterampilan MahasiswaKebidanan: Surakarta.

Irjanty (2009). Ketentuan Pembelajaran dalam Pendidikan, Jakarta : Universitas Indonesia.

Ismail. (2008). Hubungan Efektifitas Belajar dengan Kepemimpinan Pendidik. Edisi IV: Jakarta.

Kentjil. (2009). Faktor-faktor Efektifitas Pembelajran Mahasiswa .Bandung.

Kurniawan.(2005). Kriteria Efektifitas

Pembelajaran Jakarta: Badan Penelitian dan Pengembangan Pendidikan.

Lubis Siska Anggreni. (2013). Penilaian Mahasiswa dan Pemahaman Pendidik Mengenai Tipe Kepemimpinan Pendidik di FK UISU. Universitas Indonesia : Jakarta. Thesis.

Lukman. (2008). Peran Instruktur Klinik dalam Efektifitas Pembelajaran. Bandung : IKAPI

Melda, (2015). Metodologi Penelitian dan Pemdidikan Kesehatan, Semarang: Fakultas Kesehatan Masyarakat, Universitas Diponegoro.

Notoatmodjo, S. (2010). Metode Penelitian., Jakarta : Universitas Indonesia : PT Rineka Cipta.

PasolongHarbani. (2008). Kepemimpinan Birokrasi. Bandung : Alfabeta.

Pusdiknakes. (2009). Praktik Klinik Kebidanan dalam Upaya Pencapaian Kompetensi Kebidanan.Universitas Sebelas Maret : Surakarta.

Robbins, Marry. (2007). Manajemen Ed VIII.Jakarta : PT Macanan Jaya Cemerlang.

Rumengan, J. (2010). Metedologi Penelitian Kesehatan, Bandung; Cipta Pustaka Media Printis.

Sastroasmoro, S. (2008). Dasar- dasar Metodologi Penelitian Klinis Edisi Ke-3 Jakarta : Sagung Seto.

Syafei. (2007). Kompetensi dan Motivasi Kepemimpinan Instruktur Klinis di Lahan Praktek :Yogyakarta.

Syamsul. (2012). Hubungan Gaya Kepemimpinan Terhadap Efektifitas. Universitas Widyatama : Bandung

Syarifudin. (2010). Panduan Penggunaan SPSS. Yogyakarta : Grafindo

Suryabrata Sumadi. (2014). Metodologi Penelitian. Jakarta : PT Raja Grafindo Persada.

Yasin & Hapsoyo. (2008). Hubungan Efektifitas Belajar dengan Ruang Lingkup Belajar: Yogyakarta.

Downloads

Published

2019-02-24

How to Cite

Sani, R. M., & Susanti, S. (2019). HUBUNGAN GAYA KEPEMIMPINAN INSTRUKTUR KLINIK TERHADAP EFEKTIFITAS PEMBELAJARAN PRAKTIK KLINIK KEBIDANAN BERDASARKAN PERSEPSI MAHASISWA D-III KEBIDANAN UNIVERSITAS BATAM TAHUN 2017. Zona Kebidanan: Program Studi Kebidanan Universitas Batam, 8(1). https://doi.org/10.37776/zkeb.v8i1.31

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)